رفتار غیر منتظره ی ویروسی، با دیابت نوع 1 در کودکان پرخطر مرتبط است

2 دسامبر 2019- نتایج جدید مطالعه ی TEDDY(تعیین عوامل خطر محیطی دیابت جوانان)، ارتباط بین عفونت طولانی مدت انترو ویروسی و ایجاد خود ایمنی علیه سلولهای بتا در پانکراس را نشان می دهد. نکته قابل توجه دیگر اینست که به نظر می رسد عفونت زودهنگام با آدنو ویروسC ، باعث محافظت از خود ایمنی می شود. یافته های این پژوهش در مجله ی Nature Medicineمنتشر شد.

از مدت ها پیش دانشمندان به ویروس ها برای دخالت در بروز دیابت نوع 1 که یک بیماری خود ایمنی است، مشکوک بودند، اگرچه شواهد پیشین برای اثبات این ارتباط، به اندازه کافی با هم سازگار نبودند. محققان کالج پزشکی مورسانی در دانشگاهSouth Florida Health ، کالج پزشکی بیلور و سایر موسسات نمونه های موجود از مطالعه یTEDDY ، که بزرگترین مطالعه کوهورت مشاهده ای آینده نگر در مورد نوزادانی با افزایش خطر ژنتیکی برای T1D می باشد را مورد بررسی قرار دادند تا شکاف اطلاعات را در این زمینه برطرف سازند. در مطالعه ی TEDDY، دانشمندان کودکان خردسال آمریکایی (کلرادو ، جورجیا / فلوریدا ، و ایالت واشنگتن) و اروپایی (فنلاند ، آلمان و سوئد) را مورد مطالعه قرار داده اند.

دکترKendra Vehik ، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه موسسه انفورماتیک سلامت USF گفت: سالها تحقیق نشان داده است که T1D پیچیده و ناهمگن است، به این معنی که بیش از یک مسیر می تواند منجر به شروع آن شود، دیابت نوع 1 معمولاً در كودكان، نوجوانان و بزرگسالان تشخیص داده می شود، اما خود ایمنی علیه سلولهای بتا پیش از بروز علایم بیماری و اغلب از اوایل زندگی شروع می شود.

پرفسور coauthor Richard Lloyd، استاد ویروس شناسی مولکولی و میکروبیولوژی در کالج پزشکی بیلورگفت: دیابت نوع 1هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سلول های بتا( تولید کننده انسولین) را در لوزالمعده از بین ببرد، در نتیجه تولید انسولین در بدن این افراد مختل می شود. انسولین هورمونی است که قند خون را در بدن تنظیم می کند و بدون آن بدن نمی تواند سطح طبیعی قند خون را حفظ کند که در نتیجه منجر به عوارض پزشکی جدی در بیمار می گردد.

در مطالعه ی حاضر، Vehik و همکارانش، ویروم (virome) یعنی تمام ویروس های موجود در بدن را مورد مطالعه قرار دادند. آنها هزاران نمونه ی مدفوع جمع آوری شده از صدها کودک ثبت نام شده در مطالعه ی  TEDDYرا پس از تولد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به دنبال شناسایی ارتباط بین ویروس ها و ایجاد خود ایمنی در برابر سلول های بتا بودند. مطالعات پیشین به نقشenterovirus Coxsackievirus  در T1D اشاره داشتند، اما نتایج فعلی با شناسایی ویروس های خاص موجود در مدفوع، روشی کاملاً جدید برای بررسی این ارتباط فراهم می کند. محققان با تعجب دریافتند که یک عفونت طولانی مدت بیش از 30 روز(نه یک عفونت کوتاه مدت)، با خود ایمنی ارتباط دارد.

دکتر Vehik گفت: این یافته بسیار مهم است زیرا انترو ویروس ها نوع بسیار متداولی از ویروس ها هستند که برخی اوقات باعث تب، گلودرد، بثورات یا حالت تهوع می شوند. بسیاری از کودکان به این ویروس ها آلوده می شوند، اما همه کسانی که این ویروس را می گیرند به T1D مبتلا نمی شوند، تنها یک زیر مجموعه ی کوچک از کودکانی که به انترو ویروس ها آلوده می شوند، به خود ایمنی علیه سلولهای بتا مبتلا می شوند. افرادی که عفونت انترو ویروسی در آنها یک ماه یا بیشتر طول می کشد، در معرض خطر بیشتری خواهند بود.

یک عفونت انتروویروس طولانی مدت ممکن است نشانه ای از بروز خود ایمنی باشد

سلولهای بتای لوزالمعده، پروتئینی را تولید می کنند که در سطح غشاء سلولی آنها قرار می گیرد و به آنها كمك می كند تا با سلولهای مجاور خود مکالمه كنند. این پروتئین توسط ویروس به عنوان یک مولکول گیرنده مورد استفاده قرار می گیرد و ویروس از طریق آن به سطح سلول بتا متصل می شود. محققان کشف کردند که کودکانی که حامل یک نوع ژنتیکی خاص از این پروتئین هستند که ویروس از آن بعنوان گیرنده استفاده می کند، بیشتر در معرض ابتلا به خود ایمنی علیه سلول بتا هستند.

دکتر Vehik گفت: برای اولین بار نشان دادیم که نوعی از این گیرنده ی ویروسی با افزایش خطر ابتلا به خود ایمنی سلول بتا مرتبط است. درنهایت، این فرایند منجر به شروعT1D ، می شود که یک بیماری تهدید کننده ی زندگی است و به درمان همیشگی با تزریق انسولین نیاز دارد.

کشف دیگر محققان این بود که ابتلا به عفونت آدنوویروس C در اوایل زندگی،- ویروسی که می تواند باعث عفونت های تنفسی شود-، با خطر کمتری برای ایجاد خود ایمنی همراه است. همچنان باید بررسی شود که آیا داشتن آدنوویروسC در اوایل زندگی می تواند از بروز خود ایمنی علیه سلول بتا از فرد محافظت کند. آدنوویروسها از همان گیرنده ی سطح سلول بتا استفاده می کنند که ویروسCoxsackievirus B  نیز استفاده می کند، این یافته ممکن است یک سرنخ مهم برای توضیح این ارتباط ارائه دهد، اگرچه به تحقیقات بیشتری برای درک کامل جزئیات آن نیاز داریم.

فاکتورهای دیگری که بر خود ایمنی و ابتلا به T1D تأثیر می گذارند، هنوز ناشناخته اند، اما مطالعهTEDDY  در تلاش است تا آنها را شناسایی کند. محققان با مطالعه ی نمونه های گرفته شده قبل از ایجاد خود ایمنی، با شروع سه ماهگی نوزادان شرکت کننده در مطالعه یTEDDY ، به دنبال یافتن اطلاعاتی در مورد عواملی هستند که ماشه ی آغاز T1D در کودکان در مواجهه با آنها کشیده می شود. این یافته ها می توانند به شناسایی رویکردهایی برای پیشگیری یا تأخیر بالقوه بیماری کمک کنند.

پرفسور Lloyd گفت: با در نظر گرفتن همه این موارد، مطالعه ما درک جدیدی از نقش هایی که ویروس های مختلف می توانند در توسعه خود ایمنی علیه سلولهای بتا در ارتباط با T1D ایفا کنند، ارائه دهد و راه های جدیدی را برای مداخله پیشنهاد می کند که می تواند به طور بالقوه مانع از T1D در برخی از کودکان شود.

منبع:

Prospective virome analyses in young children at increased genetic risk for type 1 diabetes, Nature Medicine (2019). DOI: 10.1038/s41591-019-0667-0 , https://nature.com/articles/s41591-019-0667-0

https://medicalxpress.com/news/2019-12-unexpected-viral-behavior-linked-diabetes.html